De artikelen die U hier vinden kunt zijn ingedeeld in verschillende ladenkasten met de volgende opschriften:

*
'Hij lacht naar de zaal, en steekt zijn handen in de hel' - portretten van toneelspelers
*
'Het moment waarop een acteur ons niet meer ontglipt, ons alles geeft' - portretten van regisseurs
*
Rommelige huizen met onopgemaakte bedden - portretten van gezelschappen
*
Voorstellingen waar ik nooit bij kan zijn geweest - momentopnamen van keerpunten in de theatergeschiedenis
*
Partituren zonder notenbalk - bekende toneelstukken en hun opvoeringsgeschiedenis
*
Krassen in plankieren - portretten van toneelschrijvers
*
Oefeningen in hardop-denken - essays
*
'Wij maken een fik, en jij verslaat hem' - recensies

NIEUW:
N I E U W M A T E R I A A L O P D E Z E W E B S I T E !

zomer 2004

Recensies aangevuld!

De rubriek 'Wij maken een fik, en jij verslaat hem' (het gaat in deze rubriek om recensies met een dertigtal nieuwe verslagen over toneelprodukties uit de periode 2003/2004. William Shakespeare is in ruime mate aanwezig, zoals hij in ruime mate aanwezig was op de toneelrepertoires in de afgelopen seizoenen. Twee maal Richard III , een keer in de versie van de jonge spelersgroep Annette Speelt een tweede keer in de heftige bewerking door Peter Verhelst, gespeeld door Zuidelijk Toneel Hollandia regie Johan Simons. Romeo en Julia, de 'tango'-versie van Toneelgroep Amsterdam, regie Ivo van Hove. Een verrassende Feeks door de groep 't Grote Hoofd in de regie van Anny van Hoof.

Twee keer King Lear ook: een sobere kleine zaal versie door het gezelschap de Wetten van Keppler. En een spectaculaire versie in een manage, de afscheidsregie van Jos Thie bij Tryater. Macbeth werd radicaal bewerkt door Gerardjan Rijnders, een tekst die werd geregisseerd door Luk Perceval bij 'zijn' Toneelhuis. Rijnders pakte eerder ook Timon van Athene aan, bewerkte de tekst tot een allegorie over Pim Fortuyn, dat werd de voorstelling TIM, in zijn eigen regie bij het Toneelhuis.

In 2003 bood het Openluchttheater in Diever De vrolijke vrouwtjes van Windsor. Johan Simons regisseerde in München Anatomie Titus Fall of Rome - ein Shakespeare-Kommentar, Heiner Müllers bewerking van Titus Andronicus.

Andere klassiekers te over in de recensies. 't Barre Land speelde Woyzeck van Büchner, van dezelfde schrijver regisseerde de Zwitserse regisseur Christoph Marthaler Dantons Tod, een van de voorstellingen die te zien was op het Berliner Theatertreffen 2004 (naast Gorki's Sommergäste in de regie van Jürgen Gosch).

Het Onafhankelijk Toneel bracht een fraaie Henrik Ibsen-enscenering in het geheel vernieuwde eigen theater: Bouwmeester Solness (regie: Mirjam Koen). Een jaar eerder presenteerde de Schaubühne uit Berlijn een enerverende versie op Ibsens Nora in het Holland Festival. Ivo van Hove regisseerde in het veelbewogen seizoen 2003-2004 twee klassiekers, waarvan de een (Tsjechov's Drie zusters) wereldberoemd is, en de ander (Eugene O'Neill's Rouw past Elektra)vrij onbekend.

Verder nog in deze vracht nieuwe recensies. Vlaamse amateurs en professionals spelen de onbekende opera van Kurt Weill, Der Silbersee. Ivo van Hove regisseert een onbekende Ayckbourn-komedie-trilogie: De Kruistochten. De Berlijnse regisseur Frank Castorf glorieert met een vijf uur durende bewerking van de Russische sleutelroman over het stalinisme, Boelgakovs De Meester en Margarita. De Amerikaanse regisseur Peter Sellars vertelt aan de hand van Euripides De kinderen van Herakles een verhaal over asielzoekers. Ariane Mnouchkine en haar Théâtre du Soleil maken een Homerische vertelling over vluchtelingen in de zeven uur durende voorstelling Le dernier Caravansérail. Liesbeth Coltof en Rieks Swarte vertellen een groots verhaal over Afrika in Ben Okri's De Hongerende Weg.

In de categorie modern absurdisme vallen twee mime-speelsters (Suzanne Boogaerdt en Bianca van der Schoot) die zich verdiepen in Dolly Parton en de voorstelling Dolly maakten. Nationale Toneel-actrice Antoinette Jelgersma en componist Harry de Wit smulden van Kurt Schwitters' Ursonate.

Wat nog meer: Matthijs Rümke creëerde een oer-moeder, Theu Boermans regisseerde een neuk-staking van diplomatenvrouwen, Alain Platel regisseerde veertien honden en Sacha Waltz timmerde aan een gekkenhuis, 't Barre Land speelde Elias Canetti. U leest erover in de rubriek 'recensies' op deze website.

NIEUWE ARTIKELEN OVER TONEELSPELERS, REGISSEURS, GEZELSCHAPPEN, TONEELSTUKKEN, TONEELSCHRIJVERS EN NIEUWE ESSAYS!

De artikelen op deze website zijn onderverdeeld in verschillende 'ladenkasten'. De kast portretten van toneelspelers heeft als titel 'Hij lacht naar de zaal, en steekt zijn handen in de hel'. Daarin nieuwe portretten van Pierre Bokma en Mary Dresselhuys.

De kast portretten van regisseurs heet 'Het moment waarop een acteur ons niet meer ontglipt, ons alles geeft!'. Daarin nieuwe portretten van Peter Brook, Luk Perceval, Matthijs Rümke, Gustaf Gründgens, Ariane Mnouchkine en Einar Schleef.

De kast vol portretten van toneelgezelschappen draagt de titel Rommelige huizen met onopgemaakte bedden, en daarin deze keer nieuwe reportages over theatergroepen als Schauburg am Elisabethplatz, een jeugdtheatergezelschap in München, het Berliner Ensemble onder de nieuwe leiding van Claus Peymann, de groep Dood Paard en het Noord Nederlands Toneel onder leiding van Koos Terpstra.

In de categorie bekende toneelstukken en hun opvoeringsgeschiedenis (die kast draagt de titel Partituren zonder notenbalk) zijn deze keer essays toegevoegd over Rostands romantische tragiekomedie Cyrano de Bergerac en over William Shakespeare's komedie Twelth Night.

Er zijn nieuwe portretten van toneelschrijvers: Molière, G.A. Bredero, Heiner Müller en Martin van Amerongen.

Tot slot twee nieuwe essays in de kast Oefeningen in hardop denken: een reconstructie van het proces tegen de natuurkundige Galileo Galilei en een reportage over joodse personages op de toneelplanken in Duitsland, onder de titel Der heimatlose Jude. Veel leesplezier! LZ

 

BINNENKORT VERWACHT OP DEZE WEBSITE:

In de categorie Portretten van acteurs: Han Bentz van den Berg & Ank van der Moer, Elise Homans.
In de categorie Portretten van regisseurs: Erik Vos, Thomas Langhoff, Dirk Tanghe en een uitgebreid dossier over de Russische theatervernieuwer Vsevelod Meyerhold.
In de categorie Portretten van gezelschappen: De Trust.
In de categorie Portretten van toneelstukken (en hun voorstellingsgeschiedenis): Hamlet (Shakespeare), De dood van een handelsreiziger (Miller), Wie is bang van Virginia Woolf? (Albee), De thuiskomst (Pinter), en De koopman van Venetië (Shakespeare).
In de categorie Voorstellingen waar ik nooit bij kan zijn geweest: De wereldpremière van Hamlet in 1601.
In de categorie Portretten van schrijvers: Molière, Jean Cocteau, Pauline Mol.
In de categorie essays onder meer bijdragen over het kleinschalige theater in Nederland, de Actie Tomaat in 1969, De Nederlandse toneelschrijfkunst tussen 1985 en 1995, beeldend theater in de twintigste eeuw en homoseksualiteit op de planken. Voorts recensies van: de integrale Faust van Goethe in de regie van Peter Stein, de volksopera's van de groep ELS Inc., twee openluchtvoorstellingen van Shakespeare, en Becketts Wachten op Godot gespeeld door cabaretiers in de regie van Koos Tersptra.

Amsterdam, januari 2003

Home